Získejte za 90 minut 30 let zkušeností.Získat zde!

Klientské oddělení KFP

Tel.: 733 120 176
(po-pá 8:00-15:00)
Email: klient@kfp.cz

Aktuality

Knihovna

Ke stažení

Akcie ano, ale obezřetněji

Vždy, když mám přednášku, ptám se účastníků, zda si myslí, že je nyní dobrá doba pro investování do akcií. Zjistili jsme totiž, že odpovědi docela dobře vypovídají o náladě drobných investorů. A to nám pomáhá určit, jestli je čas se začít akcií zbavovat.


Investor-amatér hledá nápovědu v populárních médiích

Když si každý amatér v sále myslí, že je akcie dobré kupovat, přemýšlíme o tom, že akciové pozice zredukujeme. A naopak. Čím více lidí v sále je pesimisty ohledně dalšího vývoje cen akcií, tím více přemýšlíme o posílení akciových pozic.

Proč to tak je? Protože drobní investoři se – nejen v ČR, ale i např. v USA – mnohem více řídí emocemi než skutečnými racionálními důvody. Rozhodují se více na základě toho, co si přečtou v novinách nebo podle toho, co slyšeli v televizi. Protože to, co je v televizi, je přeci „pravda.“

Populární média přichází příliš pozdě

Když se informace o vývoji akcií dostanou na přední stránky MfD nebo do hlavní zpravodajské relace TV Nova, už musí mít za sebou opravdu zajímavou story. Jinak by se zprávy „špatně prodávaly.“

Co se píše nebo o čem se mluví v televizi, když mají akcie za sebou růst? Z roku 2000 si pamatuji třeba následující titulky: „Bill Gates prvním člověkem s majetkem přes 100 mld. dolarů“ (akcie Microsoftu prudce vyrostly) nebo „Nejvíce milionářů na počet obyvatel je ve Finsku“ (hodně Finů mělo akcie firmy Nokia, které také vyletěly vzhůru jako raketa). Když takové titulky čte nebo slyší investor – amatér, když vidí, že se na akciích dalo vydělat 20 – 30 % za minulý rok, nebo dokonce 100 % za posledních 5 let, často neudrží svoji chamtivost na uzdě a akcie si koupí. Vždyť si kupují i ostatní, tak to asi nebude špatně.

S akciemi se v populárních médiích potkáme i v opačném případě. Když klesají a lidé přichází o peníze.  V takovém okamžiku si čteme třeba následující titulky z konce roku 2002 a začátku roku 2003: „Bill Gates přišel o 60 mld. dolarů, díky poklesu cen akcií Microsoftu.“ Nebo „Ve Finsku se zvýšil počet sebevražd, protože hodně lidí přišlo o peníze díky tomu, že prodělali jmění na poklesech ceny akcií Nokia.“

A co udělá v takovou chvíli investor-amatér? Při prvních takových zprávách znervózní. Když takové zprávy pokračují, přestane klidně spát a začne počítat ztráty. A když mediální obrázek o tom, jak jsou akcie špatné, dostoupí vrcholu, mnoho investorů-amatérů svoje akciové pozice prodá. Sice se ztrátou, ale mají klid. Až do té doby, než si celé kolečko – řízené chamtivostí a strachem - znovu zopakují.

O emocích je s klienty třeba mluvit, než začnou investovat

Chování amatérských investorů – a pohříchu i mnoha bankéřů i některých poradců – dobře popisuje přiložený graf (děkujeme společnosti Pioneer Investments za možnost jeho použití v tomto článku). Graf velmi dobře zachycuje investorské emoce. My ho používáme vždy, když se s klienty o investicích začneme bavit. Upozorníme je na to, že emoce – chamtivost i strach - se s počátkem investování stanou součástí jejich života. A že se budeme chovat opačně, než většina populace a díky tomu budeme na investicích dlouhodobě vydělávat.

Jak emoce investorů ovlivňují jejich rozhodování

Není to jen o akciích

Rozhodně při tom nemusí jít jen o akcie a dluhopisy. U nás jsme si mohli zažít lehkou horečku na trhu nemovitostí, která za sebou ponechala řadu neprodaných novostaveb a také realitních agentů. Což je pořád lepší, než v USA,  kde podobné šílenství vedlo ke světové finanční krizi. A každý jistě něco slyšel o úžasném zlatě a zlatém spoření. Není náhoda, že haló kolem zlata bylo nejsilnější v létě roku 2011, kdy ceny dosáhly vrcholu. Schválně se podívejte na titulky z novin, co se tenkrát psalo. A zjistíte, proč právě tolik amatérů do zlata investovalo v tom nejméně vhodném okamžiku.

Řešením není jen investiční dotazník

Bankéři často vyřeší emoce klienta tím, že s ním vyplní někdy horší a někdy o něco lepší investiční dotazník. Velmi málo ale s klientem do větších detailů diskutují o emocích v duchu toho, o čem jsem psal o něco výše. To jim potom ztěžuje komunikaci s klienty v dobách, kdy buď chamtivost nebo strach dostupují u klientů vrcholu.

Ještě horší je prodej pozitivní výkonnosti

Velkým hříchem a něčím, co podporuje v konečném důsledku ztráty investorů, je prodej výkonnosti. V Americe se říká „You sell performance, You are killed by performance.“ (Pokud prodáváte výkonnost, bude výkonnost tím, co vás zabije). A je na tom obrovský kus pravdy a dlouholeté zkušenosti. 

Marketingově je samozřejmě nesmírně lákavé pozitivní výkonnost využít ve svůj obchodní prospěch. To, že měl nějaký produkt výkonnost 3, 5 nebo 7 % p.a. za poslední 3 roky nebo 5 let, je pro klienta nesmírně zajímavé. A co si budeme namlouvat, prodejům to skutečně pomáhá. Když se ale trend otočí, klienti, kteří koupili díky výkonnosti, také nejvíce inklinují k prodeji díky špatné výkonnosti. A právě díky tomu prodělají.

Pokud tedy od finančního profesionála uslyšíte něco ve stylu „Tento fond vydělal za poslední MĚSÍC 3 procenta, a za poslední rok dokonce přes 20 %“, otočte se a utíkejte. Naopak se držte bankéře nebo poradce, který vám řekne třeba následující „Tento fond za poslední měsíc prodělal 3 %, ale hodí se do vašeho portfolia. Právě proto, že je nyní levnější, vám ho doporučuji nakoupit.“

A co si dnes myslí amatéři?

Zajímá vás, co mi účastníci přednášek v ČR i USA dnes odpovídají na otázku, jak dobré je dnes investovat do akcií? Panika je pryč a začínají být lehce optimističtí. A proto, co se týká akcií, my začínáme být obezřetnější. Ale stále ještě akcie v portfoliích mírně převažujeme.

Vladimír Fichtner, Fichtner s.r.o.
Článek vyšel v časopise FONDSHOP.

P.S. Dnes vše kolem online kurzu Invest Guru vrcholí. Dnes byl totiž otevřen 5týdenní prémiový program Invest Guru Online. Na video k otevření tohoto programu se můžete podívat zde.


© KFP, 2013. Děkujeme, že ctíte autorská práva. Článek můžete kopírovat pouze v případě, že jej uveřejníte v plném rozsahu a jako zdroj uvedete webové stránky www.kfp.cz.

 
© 2006 - 2019 K.F.P. - všechna práva vyhrazena
Dotazy a připomínky: klient@kfp.cz
Programovali: SE-MO Data