HomeŘešení pro vásOdborné dovednostiInvesticeNa co si dávat pozor u certifikátů ...
Získejte za 90 minut 30 let zkušeností.Získat zde!

Klientské oddělení KFP

Tel.: 733 120 176
(po-pá 8:00-15:00)
Email: klient@kfp.cz

Aktuality

Knihovna

Ke stažení

Na co si dávat pozor u certifikátů I. část

při nízkých sazbách je stále obtížnější a obtížnější vyrobit investiční certifikáty. Aby certifikáty mohly ukázat na první pohled zajímavý výnos, musí někde slevit (např. z požadavků na jistotu).
Dáme Vám pár tipů, na co se zaměřit při hodnocení nabídky certifikátů a jiných strukturovaných produktů.

O certifikátech už jsme psali. Nebudeme se tedy zaměřovat na to, co jsou certifikáty a jak fungují. Více se dá najít v našich dřívějších článcích:
http://www.kfp.cz/page.php?page=investice&article=821
http://www.kfp.cz/page.php?page=investice&article=859

Nyní se zaměříme na některé detaily, které jsou při uvažování o certifikátech důležité. Marketing bank a investičních společností se totiž snaží, aby nabídka vypadala lákavě. V dobách, kdy jsou nízké úrokové sazby a kdy je velmi obtížné zajištěné produkty vyrobit, nemohou nabídnout zajímavý výnos při nízkém riziku. Buď se ustoupí z rozumného očekávaného výnosu, nebo se zvýší riziko. To, že riziko není vidět, neznamená, že tam není.

Pozor na bariéru
Bonus certifikáty (a další podobné produkty) používají tzv. „částečné zajištění“. To znamená, že pokud podkladové aktivum (index, akcie, koš akcií) klesne jen o málo, je investice zajištěna. Pokud je ale pokles větší, investice již zajištěna není.
Například bonus certifikát s bariérou ve výši 70 % říká, že pokud cena podkladového aktiva klesne o méně než 30 %, dostáváte vyplacený bonus. Pokud ale cena podkladového aktiva klesne o více než 30 %, nesete ztrátu v plné výši.
Při malém poklesu jste chráněni, při velkém nikoli.
Jde to proti smyslu chápání rizika investorem a proti smyslu zajišťování rizik. Většinou se zajišťují velká rizika, malá se zajišťovat nutně nemusí. Stejně fungujeme například u pojištění: přes pojišťovnu zajišťujeme velká rizika, malá rizika není nutné přes pojišťovnu zajišťovat.

Založeno na indexu nebo na akcii
Není až tak důležité, jestli je bariéra ve výši 70 % nebo 60 %. Důležitější je, jestli je produkt postaven na indexu (nebo třeba na koši 30 akcií) nebo na jedné akcii.
Pravděpodobnost, že jedna akcie poklesne o 40 % a více je větší, než pokles indexu o 30 % a více. Jedna jediná akcie je daleko rizikovější. U konkrétních akcií vidíme každou chvíli, že některý titul propadl o 50 % a více. Může přijít průšvih, který se týká jediné společnosti, může přijít problém do daného odvětví (například nízké ceny ropy), mohou se snížit marže, firma může prohrát s konkurencí a podobně.
Jednotlivé akcie klesají i v dobách, kdy trh jako celek roste. I při pozitivní náladě na trhu a při všeobecném růstu se najdou společnosti, jejichž ceny klesají.

Nejhorší ze 4 akcií
Ještě větší riziko a častější prorážení bariéry nabízí konstrukce, kde podkladovým aktivem je několik akcií. Například 4 akcie. Podmínkou vyplacení bonusu je, že všechny 4 akcie budou nad bariérou. Jinými slovy: pokud jedna jediná akcie prorazí bariéru, dojde k poklesu hodnoty investované částky a investorovi je na konci vyplacena hodnota nejhorší akcie.
Tento princip funguje obráceně než princip diverzifikace. U diverzifikace investujeme do více akcií (například do 4), abychom snížili riziko investice. Když se jedné akcii nebude dařit, aby to ostatní vyrovnaly. Aby problémy jedné akcie nebyly fatální pro celé portfolio. Princip „nejhorší rozhoduje o výsledku“ funguje přesně naopak. I kdyby se některé dařilo skvěle, i kdyby se většině dařilo dobře, nic nám to nepomůže. O výsledku rozhoduje ten, komu se dařilo nejméně.

Bariéra se měří na konci, nebo kdykoli
Některé certifikáty zjišťují, jestli se prorazila bariéra jen v jeden okamžik, a to při splatnosti. Důležité tedy není, kde se cena pohybovala v průběhu celé investice, ale kde byla na konci. Jiné certifikáty zjišťují, kde se cena pohybovala po celou dobu a k proražení bariéry stačí, když se jednou jedinkrát cena dostala pod bariéru.
Pro investora je samozřejmě bezpečnější, když se hodnota bariéry zjišťuje pouze jednou. Má totiž šanci, že se cena ještě zvedne. Může se stát, že se cena propadne pod bariéru, ale do konce investičního období se to ještě stihne opravit.
Pamatuji, že jsme na jednom školení sledovali proražení bariéry během výkladu. Dopoledne byla cena indexu těšně nad bariérou. Po obědě bariéru prorazila, ale do konce obchodování se dostala zase zpět. Protože certifikát vyhodnocoval cenu průběžně, došlo k proražení bariéry a investor zaznamenal ztrátu. Následný růst už investorovi nebyl k ničemu.

Na jak dlouho
U certifikátů je samozřejmě důležitá doba, na kterou se investuje. Ne kvůli tomu, na jak dlouho musíte své prostředky oželet, ale kvůli tomu, že čím delší doba, tím větší šance na proražení bariéry.
Mít certifikát s bariérou 40 % a s dobou investice na rok nebo 3 roky není jen malá kosmetická změna, není to podobné jako termínovaný vklad na rok nebo 3 roky.
Mít certifikát na rok nebo na 3 roky je rozdílné v tom, jak dlouho má index (akcie) na proražení bariéry.
Představme si, že po roce akcie klesnou o 20 %. V případě ročního certifikátu máme vyhráno. Neprorazili jsme bariéru. V případě 3letého budeme ještě 2 roky trnout, jestli se to náhodou nestane.

Článek byl zveřejněn: 4. 7. 2017

V příštím díle se podíváme na další „detaily“, které je dobré u certifikátů a strukturovaných produktů sledovat.

Petr Syrový, €uropean Financial Advisor™
www.PripravnyKurzEFA.cz

P.S.
Chcete vědět o certifikátech další důležité informace, které mohou připravit Vaše klienty o jejich úspory a pokazit Vaše poradenské renomé? Podívejte se, co vše Vás Petr Syrový naučí v kurzu pro elitní poradce.

P.S.S.
Sleva 10.000 Kč na kurz platí již pouze několik dnů. Informace zde: www.PripravnyKurzEFA.cz

© KFP, 2017. Děkujeme, že ctíte autorská práva. Článek můžete kopírovat pouze v případě, že jej uveřejníte v plném rozsahu a jako zdroj uvedete webové stránky www.kfp.cz.

 
© 2006 - 2017 K.F.P. - všechna práva vyhrazena
Dotazy a připomínky: klient@kfp.cz
Programovali: SE-MO Data