HomeŘešení pro vásObchodní dovednostiOstatníJak rychle zaučit nováčka v poraden ...
Získejte za 90 minut 30 let zkušeností.Získat zde!

Klientské oddělení KFP

Tel.: 733 120 176
(po-pá 8:00-15:00)
Email: klient@kfp.cz

Aktuality

Knihovna

Ke stažení

Jak rychle zaučit nováčka v poradenském týmu

Noční můrou zkušených poradců, kteří vyberou nového člověka do svého týmu, často bývá otázka, kde vzít čas na zaučování nováčka. Lze vůbec předat Vaše mnohaleté zkušenosti jinému člověku a jak dlouho to bude trvat? Dobrá zpráva je, že velkou část Vašeho knowhow můžete nového pomocníka naučit za pár týdnů a pokud máte správně nastavený zaučovací systém, bude Vás to stát minimum času. Prověřený návod k efektivnímu zaučování najdete v dnešním článku.

I. krok – zpracujte „tréninkový plán“ a nováčkovi dobře vysvětlete, co očekáváte, že zvládne samostatně na konci tříměsíční zkušební doby (ukázka tréninkového plánu je v příloze)
U nás chceme, aby lektor KFP nebo poradce Fichtner sro ve zkušební době zvládl na požadované úrovni samostatné vedení první schůzky, samostatné zpracování finančního plánu, samostatnou prezentaci finančního plánu klientovi a aby uměl dotáhnout obchody do úspěšného finále.

II. krok – vybavte nováčka potřebným knowhow (po podpisu dohody o mlčenlivosti)
Vysvětlete nováčkovi CO, PROČ, JAK a KDY má na první, druhé a třetí schůzce s klientem udělat. Ideální způsob předání knowhow je kombinace písemného manuálu, Vaše praktická ukázka a video záznam tréninku, kdy nováčkovi vše předvedete, aby se mohl k návodu vracet dle potřeby. Manuál, CD, DVD nebo video vytvoříte jednou a u každého dalšího nového člověka ve firmě již šetříte Váš čas.

III. krok - ukažte nováčkovi knowhow v praxi – on the job training   
Vezměte s sebou nováčka na všechny schůzky a jednání, kde se může od Vás a Vašich zkušených kolegů něco naučit. Jednak mu tímto předáváte odborné knowhow přímo v praxi. Jednak jej učíte standardům komunikace s Vašimi klienty, které od něj očekáváte a ani jedno Vás nestojí čas navíc.

IV. krok – nechte nováčka vše vyzkoušet pod Vašim dohledem
Vždy, když se nováček sám přihlásí, že už toho viděl dost a danou část zvládne samostatně (např. vedení první schůzky), nechte jej danou část vyzkoušet v praxi s klientem, ale pod Vašim dohledem. Když se mu vedení schůzky nedaří, vstupte do jednání, aby měl okamžitě zpětnou vazbu, co se dá dělat lépe a jaký je správný postup. To opakujte tak dlouho, dokud jednání nevede podle Vašich standardů.

V. krok –poskytujte nováčkovi maximum průběžné zpětné vazby v následující formě:   
1) okamžitá zpětná vazba, kdy vstupujete do jeho vedení schůzky (ihned vidí správný postup).
2) následná zpětná vazba poté, co klient odejde. Nejprve nechte nováčka, aby se ohodnotil sám. Tak zjistíte, co si již uvědomuje - byť to ještě neumí zrealizovat – a co ani neví, že dělá špatně. Až pak mu řekněte zpětnou vazbu Vy.
3) v průběhu tříměsíční zkušební doby si na konci každého měsíce sedněte na cca hodinku a proveďte formální hodnocení. Jednoznačně mu řekněte, zda už byste jej do firmy přijali (kdyby byl konec zkušební doby) nebo ještě ne.  A rovněž mu velmi jednoznačně řekněte, co už umí podle Vašich standardů a co ještě musí v průběhu zkušební doby zlepšit. A k tomu, co má zlepšit, mu poskytněte maximální podporu a povzbuzení.

VI. krok –nabírejte pomalu, vyhazujte rychle  
 
V březnovém tipu jsem psal, že výběrové řízení by měl být velmi pečlivý a náročný proces, na kterém byste si měli dát záležet a neměli byste s výběrem pospíchat. I přesto se Vám může stát, že vyberete špatně. Pokud v průběhu zkušební doby zjistíte, že nováček nedává do studia, přípravy a snahy o zlepšení maximální nasazení, vyhoďte jej co nejdříve. Ušetříte čas, peníze a energii pro ty, kteří svému zlepšení chtějí dát maximum. Naše statistika je, že uspěje přibližně jeden ze tří.

Petr Pavlásek
ředitel KFP - Kořený Fichtner Pavlásek, s.r.o.

© KFP, 2016. Děkujeme, že ctíte autorská práva. Článek můžete kopírovat pouze v případě, že jej uveřejníte v plném rozsahu a jako zdroj uvedete webové stránky www.kfp.cz.

 
© 2006 - 2019 K.F.P. - všechna práva vyhrazena
Dotazy a připomínky: klient@kfp.cz
Programovali: SE-MO Data