V minulém tipu jsme Vám slíbili ukázat, jak celou prezentaci finančního plánu efektivně a efektně zakončit, aby měl klient motivaci se s Vámi ihned pustit do realizace navržených řešení. Tady jsou naše – mnohokrát v praxi ověřená - doporučení …
1. Souhrn doporučení finančního plánu
Na závěr prezentace ukažte klientovi souhrn všech doporučení, která musí nezbytně udělat pro správné zajištění a naplnění cílů.
Např.: „Na straně XX vidíte souhrn doporučení celého plánu - jak máte dobře a levně zajistit Váš současný majetek a ochránit Vaše budoucí příjmy, jak rozložit Vaše současné úspory a jak pravidelně investovat volné měsíční cash flow tak, abyste dosáhl svých cílů co nejbezpečnější cestou.“
2. Motivujte klienta k realizaci plánu
Ukažte klientovi, že síla složeného úročení roste s časem a že nikdy nebude mít více času než právě dnes a zdůrazněte, že odkládání řešení je finančně nevýhodné.
Např.: „Na tomto grafu vidíte, že při odkládání je dosažení cílů stále dražší a dražší, až se jednoho dne stane dosažení Vašich cílů nereálné.“
Zdůrazněte, proč odkládání realizace plánu není řešením.
Např.: „Možná si říkáte, že právě dnes není pro Vás vhodná doba začít spořit a investovat. Tak to ale vnímají klienti po celý život. Ve 25 letech mají pocit, že ještě moc nevydělávají a chtějí si užít, ve 35 jde velká část příjmu na splátky hypotéky, ve 45 financují studia dětí na vysoké škole a v 60 zjistí, že už je pozdě a měli začít dříve.“
3. Závěrečné obchodní zakončení prezentace
Úplně na závěr otočte plán znovu na stranu, kde je rekapitulace všech doporučení a použijte závěrečnou formulaci, kterou znovu jednoduše provedete rekapitulaci a položíte závěrečnou otázku.
Např.: „Možná je těch čísel a grafů trochu moc, ale ve skutečnosti je to docela jednoduché. K Vaší finanční nezávislosti a rentě vedou tři jednoduché kroky:
1. Ochránit Vaše budoucí příjmy a majetek, tzn. dobře a levně pojistit klíčová rizika.
2. Využít dobré dluhy (HÚ) a nechat své současné úspory lépe pracovat.
3. Pravidelně investovat a každý měsíc odložit volné zdroje na Vaše cíle, Vaši finanční nezávislost a Vaši rentu.
Dává Vám to smysl?“
4. Závěr schůzky
Pokud klient odpoví NE (mělo by se to stát naprosto výjimečně, podle naší praxe asi v jednom promile případů), zeptejte se, čemu nerozuměl a dále řešte jeho námitky a vysvětlujte dotazy.
Pokud klient odpoví ANO, dává to smysl, tak pokračujte. "Pokud říkáte, že Vám to dává smysl, tak se pojďme domluvit, čím začneme a kdy se sejdeme příště a uděláme další krok k Vaší rentě a finanční nezávislosti".
Následně odpovězte dotazy klienta, vyřešte případné námitky a zrekapitulujte, kdy a kde bude další schůzka a co připraví klient (např. ověří, jak vysoký je jeho vklad v bance, protože předtím si nebyl jistý) a co připravíte vy:
- např. konkrétní smlouvy na zajištění rizik, smlouvy pro zahájení pravidelných investic, smlouvu pro jednorázové investice, návrh podmínek hypotéky atd.
Dohodněte s klientem, ať Vám případné dotazy pošle předem do mailu
v termínu do …, abyste mu ještě před další schůzkou mohli na dotazy mailem odpovědět. Třetí schůzka by tak měla být velmi efektivní a měla by být již jen o podpisech dokumentů a realizaci Vašich návrhů.
Ing. Petr Pavlásek, €FA ™
KFP – Kořený Fichtner Pavlásek s.r.o.
P.S.
Pro zájemce o kontinuální vzdělávání €FA upozorňujeme, že sleva 1.000 Kč na přednášku o Svěřenských fondech a Aktualitách na kapitálových trzích platí již jen do 21. 8. 2017.
Přihlásit se a využít slevu 1.000 Kč můžete zde:
http://www.kfp.cz/page-kontinualni-vzdelavani-efa/aktuality-na-trzich-21-09-17/
© KFP, 2017. Děkujeme, že ctíte autorská práva. Článek můžete kopírovat pouze v případě, že jej uveřejníte v plném rozsahu a jako zdroj uvedete webové stránky www.kfp.cz.