1. Odpovídejte na telefonát od klienta co nejdříve. Neberte telefon od klienta, když jste na nějakém jednání. Mějte ale na záznamníku nahranou zprávu, aby klient věděl, že se dovolal skutečně Vám. A aby Vám mohl případně nechat vzkaz. Ihned po schůzce zmeškaný hovor vyřiďte. Pokud jste delší dobu nedostupní, přesměrujte telefon nebo na záznamník namluvte zprávu o své dovolené a informaci na koho se obrátit, v době Vaší nepřítomnosti.
2. Okamžitě se zabývejte klientovými obavami. Jestliže má klient z něčeho obavu, vyjasněte si z čeho. A zkontrolujte, že jste skutečně objevili tu pravou obavu. Nejlépe to zkontrolujete větou: „Takže kdybychom vyřešili ….. (řekněte klientovu obavu), bylo by to v pořádku?“ Pokud klient odpoví ano, řešte konkrétní problém. Pokud odpoví něco jiného, pátrejte dál. Obavy klienta řešte co NEJRYCHLEJI.
3. Špatné zprávy sdělujte rychle a upřímně. Když se něco poradensky nepodaří, sdělte to klientovi co nejdříve. Také navrhněte, jak chcete tuto situaci řešit a co hodláte dělat pro její vylepšení. Často neexistuje dokonalé napravení chyby, ale VŽDY se dá něco dělat!
4. Buďte aktivní v komunikaci s klientem. Nečekejte, až Vám klient zavolá. Buďte aktivnější. V prvních měsících spolupráce s klientem mluvte (osobně nebo telefonicky) alespoň jednou za 14 dní. V dalších měsících alespoň jednou za 2 až 3 měsíce. Případně pošlete mailem upozornění na novinky apod.
5. Projděte poradenskou složku alespoň jednoho klienta denně. Mějte disciplínu. Každý den se věnujte alespoň jednomu klientovi z pohledu poradenství. Stručně projděte jeho složku, vyřiďte případné resty, popřemýšlejte, co nového mu můžete sdělit. Pokud budete mít ve své poradenské praxi 50 až 70 klientů, každé cca 3 měsíce se nad stejným klientem opět zamyslíte a můžete ho kontaktovat.
To jsou tedy další rady, jak si usnadnit práci s klientem. Některé se dodržují jednoduše, některé obtížněji. Nezapomeňte, že klient Vám především důvěřuje. Proto k němu buďte otevření a upřímní. A to i v těžkých chvílích, kdy se něčemu nedaří.
Mnoho odvahy a upřímnosti s Vašimi klienty přeje
Vladimír Fichtner
© KFP, 2006. Děkujeme, že ctíte autorská práva. Článek můžete kopírovat pouze v případě, že jej uveřejníte v plném rozsahu a jako zdroj uvedete webové stránky www.kfp.cz.