Cílem projektu bylo zlepšení finanční gramotnosti studentů dvou vybraných tříd ostravské obchodní akademie. Dále pak pomoci učitelům této školy s aplikací zážitkové hry FINANČNÍ SVOBODA do výuky. Ze zkušeností totiž vyplývá, že pro učitele je aplikace této formy výuky zpočátku náročná a neví, jakým způsobem hru, jejíž sehrání trvá obvykle 90 minut, zařadit do standardní vyučovací hodiny. Možnost vidět aplikaci hry přímo ve výuce tak urychluje a zjednodušuje proces implementace této hry.
Akce se v průběhu 5 dnů zúčastnilo 48 studentů ze 2 tříd a 4 učitelé. První dva dny byly zaměřeny na intenzivní předání potřebného know-how učitelům, kteří výuku FG mají na dané škole na starosti. Dále byli „proškoleni“ studenti-bankéři, kteří následně učitelům při samotném hraní pomáhali. V následujících 3 dnech pak byla hra celkem 4x se studenty sehrána.
Kromě toho, že se tento způsob výuky studentům velmi líbil, došlo u nich k výraznému zlepšení práce s penězi:
Grafy, zachycující konkrétní zlepšení studentů v jednotlivých oblastech, naleznete níže, v příloze tohoto článku.
Tento projekt si pochvalovala i ředitelka školy, Ing. Eva Kazdová:
„Chceme ve škole skutečně nastavit nové formy vyučování tak, jak je deklarujeme ve školním vzdělávacím programu. Domnívám se, že hra umožňuje interaktivní způsob vyučování podobně, jako je tomu ve vyspělých zemích, umožňuje přiblížení učitele k žákům a odbourává přílišnou autoritu učitele. Využití hry ve výuce může být docela zásadní. Sehrání této hry v prvních hodinách nového předmětu Bankovnictví ukáže studentům smysl a užitek informací, které jsou v rámci tohoto předmětu sdělovány. Na závěr školního roku pak získají žáci zadostiučinění při dalším sehrání hry, kdy dosáhnou výrazně lepších výsledků. Určitě doporučuji, pokud chtějí učitelé žáky zaujmout a nabídnout jim moderní formu vyučování.“
Komentář paní ředitelky k tomuto projektu můžete shlédnout zde.
Díky tomu, že učitelé měli možnost vidět využití hry FINANČNÍ SVOBODA přímo ve výuce, budou již v budoucnu sami schopni tuto formu výuky uplatnit i v rámci dalších tříd.
Obchodní akademie plánuje podobnou akci, již bez pomoci školitelů z firmy KFP, uspořádat i příští školní rok ihned v září. Jednak to bude pro nové studenty prvního ročníku idealní „team building“ a jednak simulace FINANČNÍ SVOBODA umožní studentům rychlé pochopení a vhled do učiva, které zahrnuje kapitálové trhy, úvěry a pojištění. Studenti pak k daným tématům přistupují úplně jinak, neboť již mají vazbu na praktický zážitek do „svých“ osobních financí.
Zde je několik hodnocení účastníků tohoto projektu:
„Myslím si, že pro studenty to bylo něco nového. Studenti 3. ročníku si formou hry ověřili, že to, co se učili během roku v předmětu Bankovnictví a finance, nejsou žádné výmysly, ale že to opravdu funguje i v praxi. Studenti 1. ročníku zase získali motivaci do dalšího studia. Někteří studenti se po odehrání ptali, zda to bude pokračovat i příští rok, takže z hlediska studentů byly ohlasy příznivé.
Studenti si určitě odnesli základní pravidla, které se jim mohou hodit v budoucím životě (nutno se pojistit, investovat, splácet špatné dluhy....), snad si to někteří zapamatují a budou používat i v budoucnu při spravování svých osobních financí. A co se týče využití této hry pro pedagogy? Určitě se při sehrávání této hry dají vysvětlit určité základní pojmy z oblasti finanční gramotnosti (pojištění, hypotéka, investice) a zároveň i události světové ekonomiky, které mají vliv na osobní finance obyvatelstva.
Pro ostatní učitele, co vyučují finanční gramotnost, bych vzkázal, že sehrát tuto hru a přitom vysvětlit výuku, má určitě větší dopad než jen studentům „vtloukat“ do hlavy teorii. Při hře si to zažijí na "vlastní kůži“ a vryje se jim to do paměti mnohem více, než když si to přečtou v knize nebo to uslyší od kantora.
Nebál bych se toho, jako doplněk výuky je tato hra vhodná, studenti si jí určitě oblíbí a pochopí rychleji souvislosti fungování finančních trhů a určitě pozitivně ocení "jiný" typ a styl výuky.“
Dalibor Bárta, učitel, Obchodní akademie Ostrava
„Hra pro mne byla velkým přínosem, jak po zábavné, tak i po vědomostní stránce.“
Karin Bednárová, studentka Obchodní akademie Ostrava
„Velmi zábavná hra, díky které se naučíte hospodařit se svými financemi.“
P. J., student Obchodní akademie Ostrava
„Mí rodiče by si měli uvědomit, že je důležité investovat do podílových fondů.“
Martin Studnička, student Obchodní akademie Ostrava
Tento projekt potvrdil, že forma výuky finanční gramotnosti pomocí zážitkové hry FINANČNÍ SVOBODA je účinná a je možné ji implementovat na všech školách, kde se finanční gramotnost vyučuje.
Klientské centrum KFP
© KFP, 2011. Děkujeme, že ctíte autorská práva. Článek můžete kopírovat pouze v případě, že jej uveřejníte v plném rozsahu a jako zdroj uvedete webové stránky www.kfp.cz.