Mladí lidé do 30 let. Mladí lidé nemají často tak silnou motivaci pro starání se o své peníze. Silně vnímají své krátkodobé cíle (typicky vlastní bydlení) a často o ničem dalším nechtějí slyšet. Upozorněte je na příležitost začít se o své peníze lépe starat, ale když na Vaši nabídku nereagují, nevadí. Veďte je jako své potenciální klienty do budoucna.
Lidé nad 55 let věku. Lidé nad 55 let věku mají často jeden významný cíl. Finanční nezávislost. Ostatní cíle již mají většinou splněné. Často již mají představu, co potřebují dosáhnout. Na druhou stranu už nemají tolik času se na finanční nezávislost připravit. Proto Finanční Mapa s nimi vyžaduje větší zkušenost tazatele. Potkejte se tedy s nimi, až budete mít Finanční Mapu více zažitou.
Podnikatelé. Klíčem jejich bohatství často bývá podnikání. Pokud dokáží realizovat hodnotu ukrytou ve svých podnikatelských aktivitách, mohou být skutečně bohatí. Často ale slučují své soukromé a podnikatelské peníze. V průběhu Finanční Mapy jim musíte pomoci tyto dvě položky začít oddělovat. A to vyžaduje Vaši větší zkušenost. A také trochu rozšířený rozhovor o finanční mapě. I tyto klienty si proto nechte na pozdější dobu.
Finančně nezávislí lidé. Do této fáze života dojdou i díky Vám všichni Vaši klienti. Poznáte, že pro ně už budete muset pracovat trochu jiným způsobem. Finanční mapu budete muset rozšířit o to, jak obezřetně hodláte nakládat s jejich majetkem. Jak budete diverzifikovat jejich majetek mezi nemovitosti, cenné papíry i případně účast na nějakém podnikání. O tom, jak pracovat s tímto typem klientů si budeme povídat později. Proto se tomuto typu klientů při nácviku Mapy také vyhněte.
Nechte si obtížnější klientelu pro finanční plánování až na později. Nejprve se Finanční Mapu a finanční plánování učte na jednodušších klientech!
Hezký den
Vladimír Fichtner
© KFP, 2006. Děkujeme, že ctíte autorská práva. Článek můžete kopírovat pouze v případě, že jej uveřejníte v plném rozsahu a jako zdroj uvedete webové stránky www.kfp.cz.